Świece zapłonowe są pozornie prostymi elementami. Jednak ich rola w napędowym układzie jest absolutnie nie do przecenienia. Świece zapłonowe odpowiadają za rozruch oraz także optymalne osiągi napędowej jednostki. Tak więc rozumie się przez się samo, że uszkodzone oraz zużyte świetne unieruchomią na dobre silnik. Aby zapobiec temu, poznajmy najczęstsze objawy, które towarzyszą zużytym świecom zapłonowym.
Zużyte świece zapłonowe: objawy
Jaki jest najczęstszy objaw zużycia zapłonowych świec? Są to na pewno coraz gorsze osiągi silnika. Jednak dzieje się to powoli i stopniowo. Dlatego tylko naprawdę wprawne oko kierowcy jest w stanie w porę zauważyć wszelkie nadchodzące awarie zapłonu. Towarzyszy także temu znaczny wzrost spalania. Jeśli po kolejnej wizycie na stacji benzynowej zauważymy coraz większe braki w swoim portfelu, to jest to już sygnał, że coś jest nie tak.
Kolejny objaw zużytych świec, który chyba już każdy kierowca z łatwością wyłapie, to problemy z odpalaniem jednostki napędowej, szczególnie na zimnym silniku. Przyczyna takich trudności to najczęściej osad, który się gromadzi na świecy, który jest wynikiem między innymi tankowania paliwa o złej jakości, spalania za dużej ilości oleju, czy też uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Osad się także pojawia, gdy jeździmy na świecach niedogrzanych, które pracują poniżej temperatury samooczyszczenia. O tym, że na świecach zalega brud, na pewno świadczy najczęściej dym bezpośrednio z rury wydechowej w kolorze ciemniejszym niż zwykle lub też w kolorze niebieskim.
Kolejny objaw, którego nie przegapimy, jest dosyć nierówna praca, szarpanie, jak i falujące obroty napędowej jednostki. Można to niezwykle szybko wychwycić szczególnie na wolnych obrotach silnika.
Sposobem najprostszym rozwiązania wszelkich wątpliwości związanych bezpośrednio ze zużyciem zapłonowych świec jest organoleptyka, a więc ich sprawdzenie naocznie i własnoręcznie. Jednak w tym celu trzeba się troszeczkę ubrudzić i je wykręcić. Jeśli podczas takich oględzin odkryjemy na zapłonowych świecach osad, stopione elektrony oraz nadmiar oleju, wówczas świece należy wymienić natychmiastowo.
Klucz dynamometryczny do świec
Klucz dynamometryczny do świec jest obecnie obowiązkowym wyposażeniem każdego z mechaników, a w warsztacie profesjonalnym powinno się znaleźć ich nawet kilka. Klucz dynamometryczny do świec przydaje się także w przemyśle i doceniają go także amatorzy. Dlaczego? Klucz dynamometryczny do świec daje nam gwarancję dokręcenia z odpowiednią siłą. Jednocześnie ograniczając ryzyko przeciągnięcia jej lub też zbyt dokręcenia słabego.
Dokręcenie śrub na siłę lub też na wyczucie może być bardzo ryzykowne, gdy chodzi o głowicę silnika, żarowe świece oraz delikatne nakrętki ze sztucznego tworzywa. Właściwą precyzję na pewno zapewni nam klucz dynamometryczny do świec.
Dokładność dokręcaniem dynamometrycznym kluczem zwykle wynosi 3 lub też 4 procent zależnie od modelu. Potwierdza ją certyfikat fabryczny kalibracji, który się znajdzie w każdym opakowaniu. Jest on indywidualny dla każdego kluczu, oznaczony jego seryjnym numerem. Dodatkowo samo bezpieczeństwo kluczem dynamometrycznym potwierdza certyfikat GS na całym świecie. Każdy klucz posiada swój własny oraz indywidualny certyfikat kalibracji.
Klucz dynamometryczny do świec to bardzo precyzyjne narzędzie. Jednak klucz dynamometryczny do świec ma to do siebie, że czasem się samoistnie rozregulowuje, w związku z czym raz w roku musimy poddać klucz kalibracji ponownej w zakładzie wyspecjalizowanym.
A czy wiesz w jaki sposób przechowywać klucz dynamometryczny do świec? Klucz jest urządzeniem pomiarowym, a więc należy się z nim obchodzić odpowiednio. Aby go nie narażać na wstrząsy, najlepiej narzędzie przechowywać w załączonej walizeczce. Jeśli klucz dynamometryczny do świec nie jest przez dłuższy czas używany, należy go nastawić na jego zakres minimalny. Przy czyszczeniu naszego klucza nie wolno nam używać absolutnie żadnych rozpuszczalników ani też innych cieszy. Wystarczy, że klucz dynamometryczny do świec przetrzemy suchą oraz miękką ściereczką. A gdzie kupimy odpowiedni klucz dynamometryczny do świec? Oczywiście w każdym ze sklepów motoryzacyjnych, jak i w marketach budowlanych.
Podsumowując, gdy zauważamy w naszym samochodzie coś niepokojącego, to powinniśmy od razu zdecydować się na wizytę u mechanika. Szczególnie, gdy motoryzacja nie jest naszą mocną stroną. Pamiętajmy o tym. W innym wypadku możemy doprowadzić do jeszcze poważniejszej usterki w naszym samochodzie, co nie tylko jest niebezpieczne, ale także naprawa będzie kosztowała znacznie więcej. Nie dopuszczajmy do takiej sytuacji. Dobry mechanik na pewno pomoże nam i to relatywnie szybko. Wiadomo, że samochód jest nam na bieżąco potrzebny.