Olej 5W30 – wszystko, co warto o nim wiedzieć

0
630

Oleje silnikowe dzielą się na trzy główne grupy – mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Te jednak również występują w wielu rodzajach, sprawdzając się w określonych warunkach pogodowych czy o zróżnicowanym obciążeniu. My na tapetę weźmiemy olej 5W30, który jest dość wyjątkowy. Co warto o nim wiedzieć?

Olej 5W30 należy do grupy smarów mało precyzyjnie określonych, zbliżonych do syntetycznych, ale też półsyntetycznych. To rozwiązanie pośrednie pomiędzy tańszym, ale gorszym jakościowo olejem mineralnym, a olejem syntetycznym o bardzo wysokich parametrach.

Jakie parametry ma olej 5W30?

Z tego względu na rynku spotkasz olej 5W30 oznaczony zarówno jako syntetyk, jak i półsyntetyk. Z czego to wynika? Z jego pośrednich właściwości.  Ma wysoką klasę lepkości i świetną odporność na niskie i wysokie temperatury eksploatacyjne. Przyporządkujesz go do określonej grupy wyłącznie na podstawie bazy – jeżeli ta zawiera wyłącznie znikome ilości substancji mineralnych, to zdecydowanie 5W30 będzie syntetycznym smarem. W przypadku większej domieszki mineralnego oleju, należy 5W30 sklasyfikować jako półsyntetyk.

Niezależnie od lepkości, 5W30 sprawdza się w trudnych warunkach atmosferycznych. Oznaczenie 5W sprawia, że wytrzyma on nawet bardzo niską temperaturę. Z kolei klasa 30 ogranicza zużycie jednostki napędowej nawet w bardzo upalne dni.

Chociaż 5W30 nie nadaje się raczej do zastosować sportowych czy ogromnego obciążenia silnika, to jest idealnym rozwiązaniem dla wielu pojazdów. Jakich?

Do czego stosuje się olej 5W30?

Olej 5W30 (który znajdziesz m.in. pod tym linkiem w wersji syntetycznej: https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000000027/oleje-syntetyczne-5w30-silnikowe) jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które mają starszy silnik, ale chcą dać mu skuteczne smarowanie. To idealny sposób na ochronę jednostki podczas zwykłej, standardowej eksploatacji. 5W30 przyczynia się do zmniejszenia spalania (niskie obciążenie silnika) i wolniejsze zużycie jego elementów konstrukcyjnych. Może być wlewany do jednostek napędowych, które funkcjonują na syntetykach, ale też półsyntetykach.

Co istotne, 5W30 to jeden z tych olejów, który jest stosunkowo przyjazny dla środowiska pod względem działania. Na pewno warto rozważyć jego zastosowanie. Pamiętaj o regularnej (raz do roku) wymianie smaru w swojej jednostce napędowej, aby cały czas pracowała ona bezpiecznie i trwale. W ten sposób przejedziesz autem wiele kilometrów, dając mu pełne chłodzenie, oczyszczanie i smarowanie w każdych warunkach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here