Automatyczne skrzynie biegów to rozwiązania, które zyskują coraz większą popularność na krajowym oraz międzynarodowym rynku motoryzacyjnym. Ludzie bardzo chętnie sięgają po samochody, które są wyposażone w ten rodzaj przekładni. Nic w tym dziwnego, ponieważ charakteryzują się one wysokim poziomem wygody i prostoty użytkowania oraz zapewniają płynne poruszanie się pojazdu po drodze.
Porządne i solidne automatyczne skrzynie, wielu znanych koncernów, są mechanizmami, które oferują niezawodne funkcjonowanie przez wiele lat i kilometrów. Oczywiście, aby zachować długi okres żywotności automatycznej skrzyni biegów, należy o nią dbać we właściwy sposób.
Funkcjonowanie automatycznej skrzyni biegów
W przeciwieństwie do skrzyni manualnej, przekładnia automatyczna jest odpowiedzialna za samoczynną zmianę biegów w zależności od aktualnego obciążenia jednostki napędowej. W związku z tym użytkownik nie musi cały czas kontrolować drążka manualnie. Optymalizacja przełożenia pod kątem działania silnika wpływa korzystnie na spalanie paliwa, a także na żywotność pojazdu i zwiększenie jego przebiegów.
Skrzynie automatyczne różnią się od skrzyń manualnych pod względem konstrukcji oraz układu przeniesienia napędu. W samochodach wyposażonych w tak zwany „automat” nie ma pedału sprzęgła. Stosowane jest tutaj sprzęgło hydrokinetyczne działające dzięki wykorzystaniu cieczy. Klasyczna budowa skrzyni automatycznej obejmuje elementy, takie jak sprzęgło, zespoły przełożeń oraz zespół sterowania.
Jak korzystać z pojazdu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów?
Sama jazda samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów wymaga pewnej nauki, ale w gruncie rzeczy nie jest trudna. Typowym elementem takiego systemu jest dźwignia dostępna dla kierowcy. To przy jej pomocy osoba kierująca pojazdem ustala tryb pracy. W znacznej większości skrzyń mamy do czynienia z układem P-R-N-D (parking – wsteczny – luz – jazda). Odpalanie i gaszenie silnika w aucie z automatem powinno następować na pozycji P albo N.
Zarówno pozycja P, jak również N odpowiada biegowi neutralnemu, z tą różnicą, że w przypadku trybu parkingowego (P), zastosowana jest mechaniczna blokada skrzyni od strony kół. Dzięki temu pojazd można pozostawić w miejscu bez ryzyka jego stoczenia się. R służy do jazdy wstecznej, natomiast D to tryb, w którym można się przemieszczać, a samochód będzie sam wybierał odpowiednie przełożenie dopasowane do aktualnego obciążenia silnika.
Fachowy serwis automatycznej skrzyni biegów – podstawowe informacje
Skrzynie automatyczne są dość solidnymi rozwiązaniami, jednak również w ich przypadku może dojść do uszkodzenia, najczęściej w wyniku nieprawidłowego użytkowania. Istotne jest stosowanie oleju zalecanego przez producenta, którego wymiany powinno się dokonywać co około 30 tysięcy kilometrów. Porządny olej powinien charakteryzować się wysoką stabilnością oraz dobrymi właściwościami w niskich oraz wysokich temperaturach.
Aby znaleźć porządną firmę zajmującą się naprawą albo serwisowaniem automatycznych skrzyń biegów, nie trzeba się nadmiernie wysilać. Poniżej dostępna jest lista miast wraz z serwisami, które w nich działają: