Wielu ludzi zadaje sobie pytanie czy za pięć tysięcy można w ogóle kupić jakieś w miarę sensowny samochód, który dodatkowo będzie mało awaryjny i posłuży nam przez dłuższy okres czasu.
Jednak czy za taką kwotę można kupić coś co faktycznie sprosta naszym wymaganiom? 5 tysięcy kosztują w końcu lepsze rowery oraz czasami za taką kwotę można kupić skuter, zatem czy jest to kwota wystarczająca do zakupu samochodu.
Odpowiedź brzmi tak, ponieważ wpisując w wyszukiwarkę wyskakuje masa wyników. Jednocześnie coraz bardziej popularne stają się specjalne komisy, które w ofercie posiadają najtańsze samochody. Niestety trzeba uważać, ponieważ pojazdy, które się tam znajdują najczęściej nadają się tylko na złom, ale oczywiście można znaleźć również takie modele, które nadają się do normalnego jeżdżenia po drogach. Wszystko zależy od tego jak dużo czasu poświęcimy na poszukiwania oraz jakie auto do 5 tys nas interesuje.
Oczywiście zanim zakupimy dany samochód musimy go dokładnie sprawdzić, ponieważ często w takich autach ukryte są problemy techniczne, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Musimy się liczyć z tym, że kupując samochód za taką kwotę będziemy musieli zainwestować sporo pieniędzy w naprawę. Pierwsze na co powinniśmy zwrócić uwagę to historia pojazdu. Dobrze jest się dowiedzieć czy samochód jest bezwypadkowy, czy też może uczestniczył w jakichś kolizjach. Jednocześnie musimy uważać, żeby przypadkiem nie kupić auta, które jest kradzione, ponieważ potem sami możemy mieć problemy.
Dzięki poznaniu historii samochodu będziemy mogli uchronić się od tego typu niebezpieczeństw. Oczywiście pięć tysięcy to dopiero początek naszych wydatków, ponieważ musimy do tego doliczyć koszty napraw oraz wymiany poszczególnych podzespołów. Chyba, że sami prowadzimy serwis samochodowy to wtedy będziemy mogli nasze auto naprawiać sami, jednak w większości przypadków tak niestety nie jest. Dlatego warto odłożyć od razu kilkaset dodatkowych złotych na takie podstawy jak wymiana rozrządu. Podstawowym problemem tanich aut jest przejście przeglądu technicznego, a raczej jego brak.
Zazwyczaj jest to spowodowane tym, że starsze samochody mają wiele elementów do naprawy lub wymiany i dlatego też mają problem, żeby przejść przegląd techniczny. Najlepiej szukać samochodów z sieci dilerskich, które są polskie. Oczywiście mogą zdarzyć się dobre importowane modele jednak zazwyczaj wypadają one zdecydowanie gorzej od polskich odpowiedników. Dodatkowo do samochodów importowanych musimy doliczyć OC oraz opłaty rejestracyjne, które przecież nie są małe. Jednak nawet jeżeli samochód był rejestrowany w Polsce to musimy wziąć pod uwagę, że niedługo będziemy musieli zapłacić następną ratę. Jednocześnie auto w ogóle może nie posiadać ubezpieczenia lub ubezpieczenie może być nieaktualne.
Pierwsze na co powinniśmy zwrócić uwagę to poziom korozji. Oczywiście zależy jaka część samochodu została zaatakowana przez korozję, ponieważ o ile klapę w Polo będziemy mogli wymienić bez problemu to sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku podwozia, progu lub podłużnicy. Te elementy znacznie ciężej wymienić o ile jest to w ogóle możliwe. Tego typu uszkodzenia sprawiają, że samochód staje się całkowicie bezużyteczny. Dodatkowo tego typu korozje pozwalają sądzić, że rdza przeniesie się na inne podzespoły w samochodzie.
To naraża nas na kolejne koszty, które często potrafią nas przerosnąć. Na uwagę zasługuje fakt jak bardzo ważny jest układ napędowy. Jednocześnie jest to także bardzo drogi element do naprawy. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę także spalanie, żebyśmy przypadkiem nie kupili taniego auta, którego koszty eksploatacyjne będą nas przerastać. Jednocześnie przed zakupem dobrze jest sprawdzić czy skrzynia biegów działa bez zarzutów oraz się nie zacina. Bardzo droga jest także naprawa zawieszenia. Często te koszty przerastają inne podzespoły, które wymagają wymiany. Dlatego tak ważne jest, żeby wszystkie aspekty brać pod uwagę i nie należy pomijać żadnego ważnego podzespołu, który będzie trzeba naprawić.