Coraz częściej świeci słońce, wiosna już za zakrętem, a co za tym idzie zaraz rozpocznie się sezon motocyklowy. Każdy właściciel dwóch kółek czeka na ten moment z niecierpliwością. Wsiąść, ruszyć, jechać przed siebie… czy może być coś przyjemniejszego? Raczej nie. No ale jest małe ale, bo co jeśli wsiadamy ale nie ruszamy? No cóż, problem który zdarzył się pewnie większości z nas – motocykl nie odpala.
Co może być przyczyną? Warto zwrócić uwagę na akumulator. Z reguły podłączamy go do prostownika i problem znika, ale czasami bateria nie chce się naładować. Może tez być tak, że naładuje się, ale bardzo szybko znowu się rozładowuje. Można jeszcze wtedy sprawdzić jej stan za pomocą miernika, ale z reguły to czas aby rozejrzeć się za nowym urządzeniem. Jaki akumulator do skutera będzie najlepszy? Czym kierować się przy zakupie i na co zwrócić uwagę?
1. Strona plusa.
Skutery są zbudowane w różny sposób, dlatego przy zakupie akumulatora musimy zwrócić uwagę jaką ma konstrukcję – należy kupić taki, który ma biegun dodatni po właściwej stronie. Jeśli tego nie zrobimy, może się okazać że nie będziemy mogli go zmontować. Pamiętajmy, że plus najczęściej jest oznaczony czerwonym kolorem.
2. Rozmiar.
Przed zakupem musimy określić jaki rozmiar baterii pasuje do naszego skutera. W większości akumulatory o tych samych wymiarach zewnętrznych mają bardzo podobne nazwy, ponieważ pierwsza litera nazwy baterii to oznaczenie producenta, a kolejne są charakterystyczne dla rozmiaru. I tak dla przykładu MTX9 i YTX9 mają ten sam wymiar.
3. Pojemność oraz prąd rozruchowy.
Zarówno pojemność jak i prąd rozruchowy są powiązane z wymiarami zewnętrznymi akumulatora. Najlepiej sprawdzić, jaka bateria jest zalecana przez producenta. Ogólna zasada jest taka, że im większa pojemność skokowa silnika skutera – tym mocniejszą potrzebujemy baterię. Nie jest wskazane zakładanie słabszych akumulatorów, niż te zalecane przez producenta.
Można natomiast kupić silniejszy – ale uważajmy żeby nie przesadzić. Jeśli bateria będzie zbyt pojemna, może wystąpić problem z doładowaniem przez alternator, a to znowu może spowodować jego wcześniejsze zepsucie. Wartość Ah to amperogodziny, które oznaczają pojemność akumulatora, a wartość A to ampery, które określają prąd rozruchowy. Prąd rozruchowy to inaczej ilość energii, którą akumulator może dać gdy odpalamy silnik. Im większa pojemność silnika, tym więcej potrzeba prądu rozruchowego. Jeśli chodzi o napięcie, najczęściej stosujemy baterie 12V. Bateria nie nadaje się do używania przy napięciu około 10,8V.
4. Rodzaje akumulatorów.
Najstarszym typem baterii są akumulatory kwasowo – ołowiowe. Są dostępne w większości sklepów i mają dość niską cenę. Posiadają płynny elektrolit, który musimy sami uzupełnić. Po zalaniu trzeba pamiętać o regularnym kontrolowaniu jego poziomu. Akumulator kwasowo – ołowiowy najczęściej jest stosowany w starszych motocyklach, które nie mają dużego zapotrzebowania na prąd. Pamiętajmy, aby go zamontować w pozycji pionowej.
Jeśli skuter jest nowocześniejszy pomyślmy o droższym, ale wykonanym w nowszej technologii akumulatorze AGM. Ma on mocniejsze parametry i z pewnością dłużej nam posłuży. Jego wnętrze to ułożone pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi maty z włókna szklanego, które są zalane elektrolitem. Jeśli kupimy taki zalany fabrycznie akumulator – nie musimy do montować w pozycji pionowej. Mamy możliwość umieszczenia go pod dowolnym kątem. Baterie AGM są odporne na wstrząsy i maja wysoką wartość prądu rozruchowego.
Kolejnym rodzajem są akumulatory żelowe. Dzięki temu, że do kwasu jest dodana krzemionka konsystencja elektrolitu jest w nich gęstsza. Przez to akumulatory te mogą być umieszczane w skuterze nawet pod kątem 90 stopni. Cechuje je duża odporność i możliwość pracy pod większym obciążeniem. Świetnie sprawdzą się jeśli lubimy i używamy gadżety wymagające prądu typu nawigacja, podgrzewacze.
Najdroższym rodzajem akumulatorów są baterie litowo – jonowe. Są bardzo lekkie, nawet o 80% od kwasowo – ołowiowych. Nie ma w nich kwasu, a zatem możemy je montować w dowolnej pozycji. Dodatkowym ich atutem jest bardzo długa żywotność, a w razie potrzeby – bardzo szybkie ładowanie.