Trudno we współczesnym świecie wyobrazić sobie samochód bez klimatyzacji – styl życia sprawia, że coraz więcej i coraz chętniej podróżujemy autem. Jazda i trasa powinna być więc komfortowa i przyjemna – a jak wiadomo przemieszczanie się w gorące dni samochodem, w którym jest duszno zdecydowanie nie spełnia tego standardu. Nic więc dziwnego, że wielu kierowców wybiera samochody z klimatyzacją oraz troszczy się o jej odpowiednią pielęgnację: serwis i regularne nabijanie czynnikiem.
Ile kosztuje nabicie klimy?
Koszt zależy oczywiście od wielu czynników. Jednak największy wpływ na cenę mają trzy z nich:
– rodzaj czynnika,
– lokalizacja serwisu,
– renoma serwisu.
Jakie są rodzaje czynnika chłodniczego i jak to wpływa na cenę nabicia klimatyzacji?
Można wymienić dwa rodzaje czynnika chłodniczego:
– R134a – używany w starszych samochodach czynnik chłodniczy, który nie jest zbytnio ekologiczny,
– R1234yf – czynnik, który zgodnie z wymaganiami unijnej dyrektywy, powinien być stosowany we wszystkich nowych autach, jest on bowiem mniej szkodliwy dla środowiska niż jego poprzednik. Należy jednak zaznaczyć , że jego cena jest zdecydowanie wyższa niż koszt nabicia klimatyzacji czynnikiem R134a.
Koszt za R134a obecnie mieści się w widełkach cenowych rzędu 300 – 400 złotych. To i tak dużo, ponieważ jeszcze kilka lat temu w 2017 roku, był on dwukrotnie niższy. Warto zaznaczyć, że w reakcji na podwyżki cen, na rynku pojawiły się sprowadzane ze wschodu tańsze butle starego czynnika. Jednak czy nabicie klimatyzacji czynnikiem, którego skład nie jest nam znany, jest bezpiecznym posunięciem? Czy nie będzie to skutkowało uszkodzeniem układu klimatycznego?
W przypadku nowego czynnika – R1234yf- – funkcjonują ściśle określone wytyczne. Przede wszystkim środek musi być wymieniany co dwa lata, nawet jeśli nie został do końca zużyty. Koszt nabicia klimatyzacji nowszym czynnikiem wynosi średnio 1000 złotych.
Warto wiedzieć, że uzupełnienie czynnika chłodzącego zarówno w przypadku klimatyzacji ręcznej jak i elektronicznej, mieści się praktycznie w tym samym przedziale cenowym.
Lokalizacja serwisu – w którym województwie jest najtaniej?
Tak, jak w przypadku większości produktów i usług, również stawki za nabicie klimatyzacji różnią się między województwami – od kilkunastu nawet do kilkudziesięciu procent. Najwięcej za ładowanie klimatyzacji zapłacimy w miastach, takich jak:
– Warszawa,
– Kraków,
– Łódź,
– Poznań,
– Szczecin.
Wniosek? Im większe miasto tym koszt nabicia klimatyzacji jest zauważalnie wyższy niż w przypadku małych miast. Różnica może być kolosalna – wynieść może nawet kilkaset złotych różnicy.
Renoma serwisu a koszt nabicia klimatyzacji
Trzecim, bardzo istotnym czynnikiem, który ma duży wpływ na cenę usługi, jest oczywiście renoma serwisu.
Najwięcej zapłacimy w autoryzowanych serwisach/warsztatach, bowiem w tym przypadku otrzymamy oficjalny, oryginalny i certyfikowany produkt, który cechuje się wysoką jakością. Ponadto będziemy mieć pewność, że wszystko zostało należycie wykonane, bowiem mamy do czynienia ze specjalistami, a nie amatorami bądź osobami, które dopiero zaczynają swoją przygodę w branży.
Jednak, jeśli mimo to, nie stać nas lub chcemy zaoszczędzić pieniądze, warto poczytać opinie dostępne w sieci i udać się do mniej znanego, ale zaufanego zakładu poza miastem. Ceny zazwyczaj w takich lokalizacjach są zdecydowanie niższe.
Często przy okazji nabijania klimatyzacji czynnikiem, sprawdzana jest także szczelność klimatyzacji, dopełnienie olejem i nierzadko odgrzybianie klimy. Średni koszt testu szczelności układu wynosi (również w zależności od lokalizacji) około 60 złotych.
Podsumowując, koszt nabicia klimatyzacji jest uzależniony od wielu czynników. Warto zaznaczyć, że w artykule zostały podane ceny, które dotyczą napełniania klimy czynnikiem w ilości do 100 gramów. Jeśli więc ubytki są większe – analogicznie wzrasta koszt nabicia klimatyzacji.
Ciekawostka: dużo osób decyduje się również na klimatyzację domową. W takim przypadku koszt nabijania czynnikiem może wynieść od 150 do 400 złotych.