katalityczny neutralizator

Katalizator to element układu wydechowego pojazdu. Odpowiada za oczyszczanie szkodliwych substancji zawartych w spalinach silników spalinowych. Podobnie jak wszystkie elementy maszyny, konwerter ma własną żywotność, która wynosi średnio 100–120 tysięcy kilometrów. Ale nie wszyscy właściciele samochodów wiedzą, że nawet niedziałającą część można z zyskiem sprzedać. AutoCatalyst Market Polska pomoże dowiedzieć się ceny na katalityczne neutralizatory jakichkolwiek marek samochodów, a przedstawiciele firmy są w jakimkolwiek rejonie.

Przyznać że nie katalizatora i proces  oczyszczania spalin

Główną funkcją katalizatora, jak wspomniano powyżej, jest przekształcanie szkodliwych substancji w stosunkowo nieszkodliwe dla środowiska. Osiąga się to poprzez reakcje chemiczne zachodzące wewnątrz katalizatora pod wpływem wysokiej temperatury (300–800 stopni Celsjusza) i ciśnienia.

Główne elementy, które są spalane w katalitycznym neutralizatorze, są to:

  • węglowodór;
  • tlenek azotu;
  • tlenek węgla.

Reakcje chemiczne wywoływane są przez kontakt spalin z substancjami katalitycznymi, które są nakładane cienką warstwą na powierzchnię kanałów. Ta konstrukcja służy do zwiększenia powierzchni styku wydechu z powłoką katalityczną.

W procesie oczyszczania spalin szkodliwe pierwiastki śladowe przekształcane są w azot, parę wodną i dwutlenek węgla. Para wodna jest substancją absolutnie nieszkodliwą, podobnie jak azot, którego stężenie w atmosferze wynosi około 78%. A dwutlenek węgla jest mniej toksyczny niż tlenek węgla.

Od czego zależy cena katalizatora

Zazwyczaj, jako katalizatory najczęściej stosowane są metale ziem rzadkich z grupy platynowców, wśród których:

  • platina;
  • rod;
  • palladium.

Obecność tych pierwiastków w niesprawnym katalizatorze kształtuje cenę części, gdy jest ona sprzedawana. Producent może nie używać wszystkich metali z powyższej listy. Różni się także ilość każdego użytego materiału.

Niektóre modele wykorzystują również inne elementy, które mogą zainteresować nabywców niesprawnych katalizatorów, takie jak na przykład złoto.

Przyczyny awarii

Do awarii katalizatora doprowadza:

  • zatkanie komórek bloku wewnętrznego;
  • uszkodzenia mechaniczne;
  • zużycie warstwy katalitycznej;
  • topienia się natrysku metalowego.

Największą szkodę dla katalizatora powoduje stosowanie paliwa niskiej jakości, jazda po złych drogach, a także zbyt agresywny styl jazdy.

Wymieniać czy usuwać?

Oczywiście najlepszą metodą naprawy jest wymiana katalizatora na nową część. Ale ta metoda jest droga, ponieważ część zamienna nie jest tania, nawet jeśli kupujesz nie oryginał, ale jego analog.

Najczęściej właściciele samochodów po prostu usuwają konwerter lub wkładają na jego miejsce oszustkę. W większości przypadków ta metoda dodatkowo wymaga oprogramowania układowego ECU.

Należy pamiętać, że po usunięciu katalizatora samochód będzie spełniał normy środowiskowe nie wyższe niż Euro 2.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here