Jaki bieżnik ma nowa opona? Na to pytanie odpowiedź szukają wszystkie te osoby, które albo ciekawi temat opono, albo też stają przed wyborem kupna nowego ogumienia dla swojego samochodu, ale zacznijmy od samego początku.
Bieżnik opony ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Na rynku ma wiele modeli różnorakich bieżników, które mają przeróżne przeznaczenie. Kierowca, który porusza się na co dzień w trudnych warunkach będzie miał zupełnie inne wymagania co ogumienia swojego auta, niż kierowca poruszający się na co dzień w mieście. Za nim przejdziemy do rodzajów bieżników, zacznijmy najpierw od tego z czego składa się typowy bieżnik? Bieżnik przede wszystkim zbudowany jest z naturalnego, jak i syntetycznego kauczuku. Dodatkowe elementy, które mogą występować w jego składzie to sadza czy też krzemionka. Jeśli idzie o rodzaje bieżnika jest ich kilka. A więc:
1. Bieżnik asymetryczny przeznaczony dla typowo sportowych samochodów ze względu na dobrą przyczepność do drogi.
2. Bieżnik kierunkowy przeznaczony jest do samochodów osobowych, które mocny silnik co wiąże się z większą prędkością. Opony te spełniają doskonałe funkcje tradycyjne, czyli dobra przyczepność zwłaszcza na mokrych nawierzchniach czy skuteczne hamowanie.
3. Bieżnik blokowy jest przeznaczony do aut, które poruszają się w mieście i na autostradach. Zwykle spotyka się go na oponach całorocznych. Mamy tutaj sprawne odprowadzanie wody i dobrą przyczepność, zwłaszcza w trudnych warunkach — mokra lub gładka nawierzchnia.
4. Bieżnik mieszany jak sama nazwa wskazuje jest to zlepek różnych rodzai bieżników, jeśli idzie o kształt. Zwykle jest przeznaczony do użytku na drogach gruntowych i utwardzonych.
5. Bieżnik ciągnący zwykle stosuje się go do jazdy po drodze nieutwardzonej. Ma bardzo dobre właściwości tradycyjne.
6. Bieżnik żebrowy stosuje się go przy twardych nawierzchniach — zwykle jego plusem jest dobra stabilność kierunkowa. Minusy to kiepska przyczepność do podłoża.
Jak dobrać opony?
Przygotowując się do zakupu nowego kompletu musisz znać swoje potrzeby. Preferujesz szybką, dynamiczna jazdę? A może spokojna trasa po mieście? Świadomość opony buduje potrzebę. Oczywiście musisz pamiętać, że potrzebne będą podstawowe dane, jak rozmiar opony. Swój rozmiar znajdziesz w zaleceniach producenta pojazdu, tabeli rozmiarów lub na aktualnym ogumieniu, które używasz.
Co ciekawe, wiele firm oferuje możliwość dopasowania rozmiaru do konkretnego auta. Jest to metoda, która przedstawia rozmiar opon fabrycznych oraz alternatywnych – w zależności od potrzeb, np.: opony do Audi A6, opony do BMW X5, opony Toyota do RAV4.
Nowy bieżnik czy używany?
Ponieważ kupujesz zupełnie nowy produkt, opony objęty jest on gwarancją, w tym pewniejszą trwałością bieżnika i jakością konstrukcji. Jeśli jest jedna rzecz pewna o nowych oponach, to wyższy koszt, zwłaszcza jeśli Twój pojazd ma koła 19-calowe lub 20-calowe. Jeśli Twój pojazd wymaga zestawu gumy o wysokiej lub ultrawysokiej wydajności (UHP), zapłacisz więcej, ponieważ są one bardziej wyspecjalizowane w porównaniu do zwykłych opon do samochodów osobowych.
Tutaj do gry wchodzą używane opony. To prawda, że nie są objęte tego rodzaju gwarancją, ale możesz zaoszczędzić setki złotych, jednocześnie kupując odpowiednie opony do swojego pojazdu.
W tym przypadku, musisz pamiętać, że wszelkie ryzyko kupna opon używnych bierzesz na siebie. Opony to jedyny element pojazdu, który jest styczny z drogą. To on nam gwarantuje bezpieczeństwo w postaci przyczepności.
Jaki bieżnik ma nowa opona?
Pewnie zastanawiasz się jaki bieżnik ma nowa opona? Zwykle wysokość bieżnika nowej opony wynosi średnio między 8 a 10 mm. Przy wyborze właściwego ogumienia dla naszego samochodu powinniśmy się kierować tym, w jaki warunkach na co dzień się poruszamy.
Czy opłaca kupować się używane opony?
Spróbujemy także odpowiedzieć na częste pytanie — czy opłaca kupować się używane opony? Naszym zdaniem tak, iż bardzo często można wyrwać naprawdę w dobrym stanie technicznym opony. Cena takich opon jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku nowych, co wiąże się z kolejnym plusem, niemniej jednak nigdy nie będzie ona w stanie zastąpić nową oponę. Zdajemy sobie sprawę z faktu, iż ceny nowych opon są dosyć wysokie, ale jak wspomnieliśmy wcześniej istnieje alternatywa pod postacią zakupu opon używanych.
Jak zabrać się za wymianę opon?
Możemy zrobić to sami, jeśli dysponujemy odpowiednimi narzędziami lub odwiedzając stację diagnostyczną. Koszt około 50 zł. Istnieje także opcja zakupu opon z kołami, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami, ale w przyszłości będziemy mogli sami zająć się wymianą opon, która będzie polegała na wymianie kół. Kiedy już będziemy na serwisie warto również skorzystać z ustawienia osi. To niewielki wydatek, który zwiększy komfort jazdy.
Gdzie kupować opony?
Możliwości istnieje sporo. Albo to zrobimy u swojego mechanika, albo zamówimy je przez internet. Przed samym zakupem na własną rękę zwróćmy uwagę na rozmiary opon. Zwykle przez nie umiejętny zakup sprawa kończy się zwracaniem towaru, stratą czasu i stresem. W internecie możemy znaleźć wiele ciekawych promocji, zwłaszcza w okresie przejściowym, zimowo-wiosennym.
Na sam koniec chcielibyśmy wspomnieć o tym, iż opony przez wielu kierowców nie są zbyt doceniane i na nich zwykle najbardziej oszczędzamy. A to bardzo duży błąd. Dlaczego? Ano dlatego, iż dobra opona jest w stanie uratować nasz samochód, jak i nas samych przed wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami na drodze. Łatwo jest wpaść w poślizg na mokrej nawierzchni. Co gorsza, trudno jest się poruszać samochodem po gładkiej lub ośnieżonej nawierzchni nie mając odpowiednich opon. Pamiętajmy o tym.